Po wielu latach ewolucji rozrywka elektroniczna stała się potężnym i dojrzałym medium. Gry poruszają wiele tematów zarówno tych poważnych i ciężkich, jak i tych humorystycznych, komediowych. Czasy w których gry powstawały w garażach przy pomocy garstki ludzi dawno minęły. Nowoczesne gry jakości AAA wymagają ogromnej i wykwalifikowanej kadry oraz wielkich nakładów finansowych liczonych w milionach dolarów.

Proces tworzenia gier wirtualnych jest niezwykle skomplikowany.  W tym artykule zostaną opisane poszczególne etapy tworzenia, skupiające się na grafice i animacji gier.

Pominięte zostaną aspekty organizacyjne i stricte programistyczne.

Pierwszym etapem jest pomysł i przelanie go na papier, potrzebny jest dokument (Designer Doc), który usystematyzuje wszystkie pomysły i etapy tworzenia.

Wtedy mogą rozpocząć się prace projektowe. Jedną z ważniejszych części projektu jest grafika i animacja.

Do tego celu potrzebne jest oprogramowanie graficzne, które zapewni zestaw narzędzi potrzebnych przy stworzeniu od podstaw trójwymiarowych modeli, ich tekstur, kości, riggów i animacji.

Wiele firm zajmuje się tematem projektowania oprogramowania do tworzenia grafiki 3D.
W czołówce znajduje się Autodesk wraz ze swoimi programami: 3ds Max, Maya, MotionBuilder, Mudbox. Jest to zestaw narzędzi uznawany na całym świecie przez wiodących producentów gier. Za pomocą oprogramowania Autodesk powstały największe światowe produkcje.

Kiedy zespół grafików posiada już referencje i wytyczne, może przejść do stworzenia modeli. Do tego zadania świetnym oprogramowaniem będzie Mudbox– program do tworzenia bardzo szczegółowych obiektów na zasadzie rzeźbienia. Na tym etapie mogą również powstać tekstury.

Modele można też stworzyć w programach Maya, oraz 3ds Max. Programy te posiadają pełny zestaw narzędzi niezbędnych do stworzenia świetnie wyglądających modeli 3D.

Kolejną rzeczą jest wprawienie w ruch stworzonych modeli i obiektów. By to zrobić zespół grafików ma przed sobą jeszcze wiele pracy.

Pierwszym etapem jest budowa szkieletu, na bazie którego opierać będą się animacje. Kolejnym zadaniem jest tzw. riggowanie i ważenie kości. Czynności te są niezbędne do otrzymania naturalnej i realistycznej animacji. Standardem stało się również nakładanie prawdziwych ruchów aktorów na wybrane modele za pomocą technologii Motion Capture, co daje rzeczywiste odzwierciedlenie ruchów w świecie wirtualnym. Do tego zadania idealnym narzędziem jest Motion Builder  wspomagany przez Maya lub 3ds Max.

Ostatnim etapem jest eksport do silnika graficznego i modyfikacja modeli w tymże silniku.

Producenci gier posiadają własne, autorskie silniki graficzne, jednak jest również wiele firm oferujących swoje silniki jako produkt do użycia. Stingray jest taką propozycją ze strony Autodesku.

Z samego silnika graficznego wygenerować można już gotowy produkt. Jednak nie jest to koniec drogi w tworzeniu gry. Przy wydawaniu produktu armia testerów crunch’uje aby przed premierą wykryć jak najwięcej błędów. Również po premierze wykryte błędy są systematycznie naprawiane by usprawnić rozgrywkę.

Jest to oczywiście uszczuplony opis tworzenia gier. Proces ten jest w rzeczywistości dużo bardziej skomplikowany i rozbudowany, który ciągnie się często latami i wymaga ogromnych nakładów pracy.

Mowa jest oczywiście o grach klasy AAA (tzw. tripple A, jest to wyznacznik najwyższej jakości wykonania gry).

W branży gier popularny jest również segment gier kategorii B (tzw. Indie Games), który pierwotnie był segmentem gier tworzonych na starą modłę. Jednak z biegiem lat segment ten rozwinął się i wszedł na całkowicie odmienną ścieżkę tworzenia.

Najbardziej adekwatna nazwa dla tego segmentu Game Devu to rynek gier alternatywnych. W nich poruszane są tematyki, na które nie mogą pozwolić sobie wielomilionowe wytwórnie. Są to gry o stosunkowo niskim budżecie, skierowane do konkretnego grona odbiorców, a zespoły je tworzące często są niewielkie, aczkolwiek bardzo profesjonalne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here